.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مجلس بدون اكثريت؟
مسلم سليماني
مجلس بدون اكثريت؟

در اين فرصت كم باقيمانده براي حضور مردم در تعيين سرنوشت خود، چند اما و اگر هست كه اگر مردم هشيار ما توجهي ويژه به انتخاب افراد داشته باشند، مجلس هشتم، مي‌تواند مجلس كارآمدي باشد و در غير اين صورت، به يك مجلس تحت فرمان يا فرسايشي تبديل خواهد شد، اما ابهامات چيست؟

1. چرا به رغم بسياري از توصيه‌هاي جناح‌هاي سياسي، قدري شعله انتخابات پايين است و آن تب و تاب لازم را ندارد؟
هرچند مسئولان دست‌اندركار بارها گفته‌اند به دليل تغيير قانون انتخابات است، اما به نظر مي‌رسد همه سردي انتخابات، ممنوعيت چسباندن پوستر نيست، زيرا به جاي آن مي‌توانند از تبليغات گسترده الكترونيكي بهره ببرند. به نظر مي‌رسد نداشتن سخن تازه كه مردم آن را باور كنند، دليل اصلي پايين بودن شعله انتخابات است. ديگر واژه‌هايي چون رفع مشكلات مردم و از اين قبيل، براي مردم جذاب نيست، زيرا هميشه اين شعار را شنيده‌اند، اما گاه روز به روز مشكلات آنان بيشتر شده است. مردم مي‌خواهند بدانند جريان‌هاي سياسي مي‌خواهند با چه مكانيزم و برنامه‌هايي مشكلات آنان را حل كنند؛ نتيجه پيروزي‌هاي بين‌المللي! و افزايش بهاي نفت «بر سفره مردم» چه مقدار تأثيرگذار بوده است؟ و ...
جناح‌هاي مختلف سياسي، امروزه با ناباوري مردم روبه‌رو هستند كه براي رفع اين پديده نخست بايد شفاف‌سازي در نظرات و سپس برنامه علمي و مدون براي رفع مشكلات داشته باشند... .

2. كدام‌يك از جناح‌هاي سياسي اكثريت مطلق مجلس هشتم را خواهد داشت؟
در دوره‌هاي گوناگون گذشته، وجود اكثريت مطلق براي يك جريان سياسي، اثر رضايت‌بخشي براي مردم نداشت. هرچند براي آن جناح اكثريت منافع بسياري داشته است.
به نظر مي‌رسد مردم در اين دوره به ليست‌هاي ارايه‌شده توجه چنداني نداشته باشند و افراد برگزيده خود را به شكل گزينه‌اي انتخاب مي‌كنند كه اگر با رعايت سه شرط باشد، مجلس هشتم، مقتدر و توانمند خواهد بود، در غير اين صورت، «روز از نو و روزي از نو».
نخستين شرط يك نماينده اين است: در يك رشته كه به جامعه برمي‌گردد، توانمند بوده و در مدت زمان خدمت خود در گذشته از لياقت و توانمندي قابل قبولي برخوردار بوده باشد.
دومين شرط آن است كه آدم سالمي باشد؛ يعني سابقه رانت، فساد، تبعيض، حزب‌بازي، فاميل‌بازي و ... نداشته باشد.

سوم آن‌که براي حوزه انتخابيه و كل كشور برنامه داشته باشد؛ يعني به عنوان يك نماينده، چه وظيفه‌اي در قبال حوزه انتخابيه و كل كشور خواهد داشت؟ با توجه به جايگاه او در مجلس و نيز وظايفي كه يك نماينده دارد، اعم از وضع قانون، نظارت، پرسش، استيضاح، تحقيق‌وتفحص، قراردادهاي بين‌المللي و ... مصحلت كل جامعه را در نظر خواهد داشت يا مصلحت حزب سياسي متبوع را؟ همچنين اين نماينده به دنبال امتيازات شخصي خواهد رفت يا رفع مشكلات مردم و نيز پس از انتخاب شدن ارتباط مؤثري با مردم خواهد داشت يا اين‌كه بر صندلي سبز نشسته و گاهگاهي براي پريدن چرت، حرفي خواهد زد؟ و ...

راه رسيدن به مجلس مقتدر هشتم اين است كه ملت عزيز ما با توجه به اين سه اصل، گزينه خود را انتخاب کنند و خيلي به برچسب‌ها توجه نكنند.

3. در مجموع مي‌توان پيش‌بيني کرد که مجلس هشتم مجلسي متکثر خواهد بود و داراي يک اکثريت قوي نخواهد بود که اين آرايش مي‌تواند منافع زيادي براي کشور داشته باشد. اين امر مي‌تواند باعث شود تا اقدامات مجلس شفاف‌تر گردد و مجلس نيز در شفاف کردن وضع دولت بکوشد.
به علاوه نمايندگان به جاي آن‌که يک اکثريت و اقليت هميشگي داشته باشند، در موضوعات گوناگون داراي اقليت و اکثريت شوند که اگر اين پديده با تخصص و تعهد همراه باشد، مي‌تواند براي کشور داراي برکت باشد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.143 seconds.